Tuesday 28 April 2015

Ramuan Kecantikan Khas Indonesia

Ramuan Kecantikan Khas Indonesia

Saat ini sepertinya perempuan Indonesia lebih memilih mengeluarkan banyak wang untuk membeli produk kecantikan import, namun sepertinya sekarang saatnya anda berfikir semula.
Kerana, beberapa ramuan tradisional asli dari negeri sendiri dan jauh dari bahan kimia berbahaya.
Beberapa ramuan berikut inilah yang menjadi senjata rahsia tampil cantik para perempuan Indonesia zaman dulu:

1. Jamu
Dulu, jamu yang berasal dari keraton Yogyakarta dan Surakarta ini sebenarnya hanya milik warga istana. Ramuan jamu pun tergolong rahsia. Seiring perkembangan zaman, akhirnya orang keraton pun mula mengajar membuat jamu pada masyarakat. Sekarang jamu bukan hanya terkenal di Indonesia tetapi juga sudah dieksport ke luar negeri.
Jamu sebenarnya terkenal sebgai ubat-ubatan tradisional yang dibuat dari bahan-bahan semula jadi seperti beras, kencur, temulawak atau tanaman-tanaman lain. Jamu ampuh membuat kita kelihatan cantik. Misalnya saja, jamu kunci suruh yang diperbuat daripada rizom kunci dan daun sirih boleh menghilangkan bau badan atau jamu pahitan yang diperbuat daripada sambiloto yang boleh mengilangkan jerawat.

2. Lulur
Selain jamu, lulur juga adalah salah satu resipi kecantikan yang berasal dari keraton. Tradisi luluran ini konon adalah hobi dari putri Mangkunegaran, Solo. Lulur adalah ramuan yang dibuat dari bahan-bahan alami dan rempah-rempah seperti daun sirih, kunyit putih, temulawak, akar wangi, temugiring dan butiran padi, atau buah-buahan. Lulur digunakan diseluruh tubuh dan dibiarkan untuk beberapa saat. Kerana lulur sangat berguna untuk membuat kulit tetap sihat dan halus.

3. Pupur Dingin
Perempuan Kalimantan sudah sejak ratusan tahun lalu memakai bedak ini buat menghadapi teriknya matahari di garis khatulistiwa dan kulit wajah mereka kelihatan sihat. Uniknya, tidak hanya perempuan saja yang memakai pupur sejuk tetapi juga para lelaki.
konon, pupur sejuk mengandungi vitamin B dan tiamin yang bagus untuk kesihatan kulit wajah. Bedak ini dibuat daripada beras yang direndam selama dua hari, kering, lalu dicampur dengan rempah-rempah lain dan dibentuk bulat-bulat kecil. Untuk memakainya, kita tinggal hancurkan sahaja butiran tersebut ditangan menggunakan sedikit air, lalu diusapkan ke wajah. Wajah akan terus terasa sejuk dan bersedia menghadapi matahari.

4. Tawas
Batu yang juga dikenali dengan nama Alum ini pasti sudah tidak asing untuk kita. Selain kerana jadi ramuan rahsia nenek moyang sejak dulu, pelbagai deodorant jenama ternama pun sudah memakai zat ini di dalam campuran tersebut. Sifat anti bakteria yang ada di dalam tawas boleh menghalang bakteria yang menimbulkan bau tidak sedap dari ketiak. Tidak hanya itu, tawas juga tidak menimbulkan panas apabila digunakan, jadi tidak membuat permukaan kulit ketiak akan berubah menjadi hitam. Cara pakainya, kita hanya perlu menyiapkan tawas yang sudah ditumbuk lalu larutkan dalam air, dan sapukan pada ketiak.

No comments:

Post a Comment

Blog Archive